counting days

Followers B2B

Friday, April 20, 2012

Doa Pengasih dan Mengubat Kekecewaan


"..Katakanlah jikalau engkau (seluruh umat manusia) mencintai ALLAH sebagai Tuhan maka ikutilah para kekasih2 ALLAH dan ALLAH akan mengampuni seluruh dosamu (seluruh/semasa hidup),dan sesungguhnya ALLAH Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang.." (Surah Al-Imran)

Cinta itu milik Allah. Perasaan kasih dan sayang juga datang dari Allah. Cintailah Allah dan Rasul sebelum kamu mencintai insan lain.

Doa ini diberikan oleh sahabat karib saya untuk diamalkan. Harus diingatkan, doa ini bukanlah untuk membalikkan hati atau mengubah takdir Allah. Ia adalah amalan untuk melembutkan hati orang yang kita sayang agar mengasihi kita.

Amalkan membacanya selepas solat lima waktu diikuti dengan bacaan Al-Fatihah sebanyak 3x dan sebutlah nama insan tersebut. InsyaAllah..dia juga akan mendengar doa dan permintaan kita kepada Allah.

Jika ditakdirkan Allah dia adalah jodoh kita, tidak akan ke mana.. yakinlah dengan takdir Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.

Jika kita ingin mendoakan jodoh untuk orang lain, amalkanlah doa di bawah:


Dan jika kita dilanda kekecewaan atau patah hati, amalkanlah doa berikut: 


Jika inginkan sesuatu, pohon lah dengan kesabaran. Allah Maha Mendengar. Yakinlah dengan takdir Allah. Jika kita ditakdirkan tidak memilikinya, mungkin itu adalah yang terbaik buat kita.

DIANTARA SEBAB-SEBAB DOA TIDAK DIPERKENANKAN
Suatu ketika seorang lelaki bertanya kepada Ibrahim bin Adham seorang tokoh sufi yang terkenal, apakah yang menyebabkan doa seseorang tidak diterima oleh Allah, Ibrahim bin Adham menjelaskan;
“Antara sebab doamu tidak diterima Allah ialah;

1- Kamu menyatakan bahawa kamu beriman kepada Allah, tetapi kamu tidak menunaikan hak-hakNya
2- Kamu mendakwa bahawa kamu mencintai Rasulullah SAW. Tetapi kamu tidak mengamalkan sunnahnya (dalam kehidupan kamu).
3- Kamu meyakini bahawa al-Quran itu adalah benar, namun kami tidak mengamalkannya (dalam kehidupan kamu)
4- Kamu telah banyak menikmati nikmat Allah, tetapi kamu tidak mensyukurinya
5- Kamu meyakini bahawa iblis dan syaitan itu adalah musuhmu, tetapi kamu menuruti segala tunjuk ajar mereka
6- Kamu menyatakan bahawa kamu meyakini tentang wujudnya syurga, tetapi kamu tidak berusaha melaksanakan amal yang boleh membawa kamu ke sana
7- Kamu menyatakan bahawa neraka itu benar, tetapi kamu kamu tidak berusaha menjauhkan diri darinya, bahkan melakukan perbuatan yang bakal mencampakkan dirimu ke sana
8- Kamu menyatakan bahawa kematian itu adalah satu kebenaran, tetapi kamu tidak bersedia dengan amalan untuk menghadapinya
9- Kamu bangun setiap pagi dan sering memperkatakan keaiban orang lain, tertapi kamu lupakan keaiban dirimu sendiri
10- Kamu selalu menghantar jenazah ke kuburan, tetapi kamu langsung tidak mengambil iktibar daripadanya, bahawa kamu juga akan dibawa ke sana.”
Wallahu’alam….





No comments:

Post a Comment