counting days

Followers B2B

Tuesday, April 24, 2012

Wanita, Tudung dan Islam

Saya nak share sedikit info mengenai tudung dan pemakaiannya menurut Islam. Saya dapat info ni dari Ustaz Don Daniyal. Best! Penerangan Ustaz Don bagi memang lengkap. Ini antara yang terkandung dalam hujah Ustaz:



"Pemakaian tudung yang sempurna mestilah labuh menutupi dada hingga ke paras pinggang @ sekurang-kurangnya atas pinggang, berselindung, tidak jarang @ transparent, longgar tidak menampakkan bentuk telinga, tersembunyi dan menyelaputi (menutupi bahu)"
Selain itu, Ustaz Don ada juga beri peringatan buat bakal pengantin, ibu bapa pengantin serta bakal suami pengantin jugak: Ini dia..

"Pengantin kahwin masukkan tudung ke dalam, tak pakai tudung hari kahwin Tuhan laknat! Macam mana nak dapat zuriat yang bagus. Tolong mak bapak amik perhatian eh...baju kahwin anak...ehh..maaf naa..saya pesan...tu la saya kata tadi, saya bukan nak tunjuk pandai, saya kena kongsi benda ni. Sebab,

Rugi, kahwin panggil ustaz baca doa untuk nak meraikan dia, tapi pengantin tak tutup aurat stokin tak pakai, hari kahwin Allah laknat, kerana kufur kepada Allah dan ingkar dengan perintah Allah. Hari kahwin Allah laknat, macam mana nak dapat zuriat yang baik. Maaf naa...saya cakap lagu tu maaf naa...."

Fesyen..Fesyen jugak. Tapi yang wajib tu kena lah diutamakan. Pakailah tudung yang menutupi dada, tidak jarang, tidak ketat. Saya bagi tips macam mana nak berfesyen tapi masih mengikut hukum syara'
1) Amalkan guna inner cover neck. Sesuai untuk tudung bawal, selendang mahupun pashmina. Boleh tutup leher dan telinga sekali.
2) Kalau beli tudung ekxpress, elakkan pilih saiz S. Selalunya, saiz S ini singkat.
3) Sekarang ni dah jadi trend pakai inner lace. Belilah satu. Boleh pakai dengan tudung express, shawl, pashmina dan bawal. Apa kelebihannya? Boleh tutup anak2 rambut dan pada masa yang sama, ikut trend la. Harga tak mahal pun..
4) Kalau nak gayakan selendang atau pashmina, cuba pilih gaya yang menutup dada. Gaya Hana Tajima? Yuna? Semua boleh..tapi tukar siket la..kat bahagian dada. Kat bahagian kepala..kekalkan:)
5) Pemilihan material? elakkan material chiffon, selalunya jarang. Tapi kalau guna inner cover neck, should be no problem. Elakkan juga material yang lubang-lubang. Selalunya, cotton la yang terbaik.

No comments:

Post a Comment