counting days

Followers B2B

Sunday, April 22, 2012

Tips Hubungan Jarak Jauh


Kebelakangan ini, perkahwinan atau percintaan jarak jauh (PJJ) semakin kerap kita dengar. Kisah kawan-kawan, saudara-mara dan mungkin pengalaman kita sendiri. Ramai yang sering give up bila tiba-tiba terpaksa berjauhan atau erti kata lainnya terpaksa mengamlkan "PJJ".. hakikatnya, memang susah nak communicate dan tanam perasaan percaya pada pasangan. Tapi itu bukan alasan untuk kita memutuskan hubungan tersebut. Bagi saya, selagi masih ada perasaan sayang, percaya dan tanggungjawab, masa dan jarak bukanlah halangan untuk meneruskan sesuatu hubungan. Saya nak share tips bagaimana nak wujudkan kemesraan dan mengekalkan hubungan jarak jauh di antara pasangan. Ini berdasarkan pengalaman sendiri, pembacaan dan kisah kawan-kawan. Amalkan yer..

Sebelum nak share tentang tips, jum baca apa kelebihan dan kelemahan PJJ:

Kelebihan:
1) Jimat kos
    Lebih kerap kita berdating, lebih banyak wang yang keluar. Itu adalah fakta. Kalau dapat kawal perbelanjaan, alhamdulillah.

2) Elak bosan
    Kalau hari-hari menatap wajah yang sama dan lakukan aktiviti yang sama, tak mustahil kita akan rasa bosan. bahaya perasaan macam ni...

3) Beri ruang untuk teman
    Kalau PJJ, biasanya kita tak akan menghadapi dilema antara teman atau kekasih. Kita dapat bahagikan masa seadil-adilnya.

4) "dating" akan menjadi lebih bermakna
    Bila jarang berjumpa, kita akan lebih mengharga detik bersama pasangan. Setiap masa begitu berharga. Mesti nak habiskan dengan cara yang paling romantik dan bermakna. Kan sweet mcam tu.

Keburukan:
1) Cenderung untuk curang
   Ada potensi untuk curang sebab kita tak bersama dengan si dia 24 jam. Segala aktiviti si dia hanya dapat dipantau jika dia memberitahu kepada kita. Tapi, kalausi sia pasang scandal, mustahil dia berterus-terangkan?

2) Rasa insecure
   Kita akan sentiasa diselubungi dengan 1001 persolan dan syak wasangka. "Dia tengah buat apa?" "Kenapa tak return call?" "Dia ada orang lain ke?" "Dia dah tak sayang aku? Ingat aku?" Huhuhu...takut nak bayangkan situasi ini.

3) Terasa hati a.k.a kecik hati
   Sebab dah berjauhan, bersyak wasangka, mula la kita akan berjauh kati. Lebih teruk lagi jika pasangan tidak pandai memujuk atau tak faham hint kita berikan. Memang selalulah kita akan makan hati berulam jantung.

4) Selalu berharap
   Bila kita berjauhan, keadaan sekeliling akan banyak memberi kesan kepada emosi kita. Apabila kita lihat pasangan lain "dating, atau teman sepejabat dapat jambangan bunga, kita mesti teringin nak rasa macam tu kan? Mula lah kita berharap pasangan kita akan lakukan perkara yang sama. Kadang-kadang, kita request untuk dia buat sedemikian. Kalau pasangan tak layan, apa lagi, merajuklah hati.

5) Sukar terima perubahan
   Tidak bertemu untuk tempoh yang lama pasti akan mengundang perubahan. Ada sesetengah individu yang tidak boleh terima perubahan walaupun sekecil zarah. Dalam hidup, pasti akan ada yang berubah. Mesti belajar menerimanya. Jangan berubah hati, itulah yang paling ditakuti.



~~TIPS PJJ~~



1) Pastikan berhubung setiap hari
    Walaupun tidak bertemu, tapi kita masih boleh berkongsi cerita, meluah perasaan melalui medium lain seperti sms, call, skype dan chatting. Zaman dah moden. Kita ada facebook untuk share gambar, ada skype untuk webcam, YM kalau nak chatting dan semestinya handphone untuk calling2..ehehe jangan berat hati untuk menghubungi pasangan. Tidak kisah lah siapa mulakan dulu, yang penting..jangan lost contact!



2) Simpan gambar buah hati
    Nampak macam kolot, tapi sebenarnya inilah yang memekarkan perasaan buat si dia. Kalau simpan gambar dalam handphone, purse, diary..ke mana kita pergi pun kita akan bawa si dia bersama. Memanglah si dia dah melekat dalam hati, tapi kalau kita bawa "hardcopy"nya bersama, makin kerap perasaan rindu tu datang. Tak percaya? Cuba la..kita akan makin ingat pada si dia. Susah lah nak curang.


3) Jangan lupa tarikh penting
    Kalau dah berpacaran, mestilah kena ingat tarikh-tarikh penting. Contohnya hari lahir, anniversary, tarikh first time berjumpa etc. Kan sweet kalau kita ingat perkara-perkara yang pernah buat kita happy dengan si dia. Selain tu, kita dapat flash back detik-detik romantis. Makin mekarlah sayang.. Si dia pun berbunga-bunga kalau kita sentiasa ingat pada dia.


4) Buat kejutan
    Kejutan yang dimaksud mesti dibuat sekali sekala. Kalau hari-hari buat, mungkin boleh buat pasangan rasa kurang selesa. Sebulan sekali ok la. Contoh? Hmm..tiba-tiba kita pergi melawat si dia kat sana. Tak pun, hantar kad yang cute atau romantik, bunga atau cupcakes yang tulis nama dia.. jangan lupa pesanan romantis. Sekali sekala, apa salahnya. Nama pun bercinta kan..


5) Mesti ada panggilan manja
    Yang ini terpulang pada individu. Ada yang panggil sayang, ada yang panggil bushuk, ada yang panggil anje, ada yang panggil honey, ada yang panggil hero..terpulang! Jangan berat mulut dan jari nak panggil  atau taip panggilan manja macam ni. Inilah yang mengeratkan hubungan pasangan. InsyaAllah. Panggilan manja hanya untuk yang teristimewa tau.


6) Dekatkan diri dengan keluarga atau rakan baik si dia
  


  Why? Kenapa kita mesti dekatkan diri dengan keluarga si dia? Ha..inilah strategy. Kalau kita dah terikat dengan keluarga dan rakan-rakan si dia, tak boleh lah dia nak "macam-macam" dengan kita. Selain itu, apa-apa perkembangan terkini tentang si dia pun kita boleh update tanpa perlu bertanya pada si dia. Extra point! Tak salah mengeratkan hubungan silaturrahim sesama insan. Keluarga dia, keluarga kita. Kawan-kawan dia, kawan-kawan kita jugak.







7) Selalu amalkan baca artikel tentang hubungan percintaan atau perkahwinan
    Untuk mengekalkan perasaan percaya dan sifat-sifat positif dalam hubungan, kenalah rajin baca artikel atau buku motivasi dan tips2 percintaan dan hubungan. Dari situ, kita dapat tahu kekurangan, kelemahan dan kelebihan diri masing-masing. Penting! Jangan ambil enteng point ke 7 ini. Kalau baca entry saya ni, boleh dikira sebagai tips jugak..hehe


8) Doa pada Yang Esa
   Ini adalah ibu untuk segala kebahagian di dunia. Sebelum mencintai pasangan, mesti mencintai Allah. Jika ingin kebahagiaan hakiki, pohonlah pada Allah. Minta keberkatan dalam hubungan, dikekalkan rasa percaya, kasih dan setia dalam diri kita dan pasangan. Jangan tinggal solat. Amalkan amalan dan ibadah sunat yang lain. InsyaAllah..bahagia di dunia, bahagia di akhirat kelak.

9) Penuhi masa dengan aktiviti baru
   Bunyi macam pelik kan? Sebenarnya, perasaan bosan mesti akan hadir dalam sesebuah hubungan. Jika kita asyik mendekati pasangan dengan cara yang sama, kisah yang sama, aktiviti yang sama, kadang-kadanga perasaan bosan ini boleh hadir. Jadi, cubalah aktiviti baru seperti kelas memasak, aktiviti lasak, menjahit, bersukan dan sebagainya. Nanti, bolehlah kongsi kisah dan pengalaman baru dengan pasangan. Dia pun mesti teruja nak dengar.

10) Jaga kecantikan diri
   Ini pun penting. Mesti sentiasa menjaga kebersihan dan kecantikan diri, tak kira lelaki mahu pun wanita. Yang lelaki mesti kacak 24 jam, yang wanita perlu cantik 24 jam jugak. Amalkan petua-petua kecantikan, awet muda dan penggunaan produk kecantikan seta kebersihan secara berterusan. Siapa tak sayang kalau pasangan sentiasa nampak cantik dan handsome?? Cantik itu subjektif. Kalau hati dah sayang, dia akan terima kelemahan dan kekurangan kita seadanya. That was so true! Tapi, jangan ambil kesempatan. Mesti berusaha jugak untuk improve kelemahan diri. Untuk para wanita, rajin-rajinlah pergi spa, pakai masker, beli pakaian dan aksesori, wangi selalu.. Si dia mesti suka. Lelaki suka perempuan cantik. kan?





No comments:

Post a Comment