counting days

Followers B2B

Tuesday, March 12, 2013

Belanja Untuk Kahwin

Saya ada terbaca mengenai hal belanja kahwin di blog http://www.sabri.me/category/rancang-kahwin/

So, saya nak share dengan semua. Bila nak kahwin, memang inilah perkara yang akan menghantui fikiran semua bakal2 pengantin? yer tak??

Jum baca...

1) apa pendapat korang? Patut ke kita had belanja, jadi kedekut dan berhati-hati untuk berbelanjadalam majlis kahwin,demi kehidupan selepas kahwin nanti?

2) Biasanya, kalau belanja bawah RM10k, majlis memang simple sangat..tapi sangat bagus untuk future financial planning. Kalau belanja RM15-25k, macam common sekarang. Saya pun tergolong dalam group nie..huuu..korang? Kalau belanja lebih dari RM30k, memang kategori mewah la..berkemampuan.

Korang komen la..boleh share total belanja korang sekali..anggaran. Saya memang nak dengar pendapat dari B2B yang lain. Rasa macam diri buat salah pulak bila baca entry2 orang yang sangat berjimat cermat dalam berbelanja nie...huhuhuh yela..tak dapat jadi macam deorang..

Perbelanjaan dari RM 10,004 – 13,500
Bajet dalam lingkungan ini cukup untuk pengantin menganjurkan sebuah majlis perkahwinan yang sederhana. Namun, kedua-dua pengantin perlu memahami yang mereka mempunyai bajet yang minimum dan banyak trade-off terpaksa dibuat untuk mengutamakan perkara yang betul-betul penting sahaja.
Perbelanjaan dari RM 13,501 – 22,500
Bajet dalam lingkungan ini memungkinkan pengantin menganjurkan sebuah majlis perkahwinan yang sederhana tetapi meriah. Namun, kedua-dua pengantin perlu memahami yang mereka mempunyai bajet yang cukup-cukup . Beberapa trade-off masih perlu dilakukan dan pengantin perlu memilih apa yang betul-betul bermakna untuk mereka sahaja.
Perbelanjaan dari RM 22,501- RM 30,000
Dengan bajet sebanyak ini majlis impian pengantin dapat diadakan dengan lancar. Walaubagaimanapun, pengantin masih tidak boleh bermewah-mewah. Pada saat-saat akhir, satu atau dua trade-off mungkin perlu dilakukan bergantung kepada tahap berjaga-jaga bakal pengantin dengan bajet yang telah diperuntukkan.
Perbelanjaan melebihi RM 30,000Dengan bajet sebanyak pengantin dapat mengharapkan sebuah majlis yang meriah dan lancar. Persediaan sebelum dan selepas pun dapat diaturkan dengan baik untuk keselesaan kedua-dua belah keluarga. Bahkan keluarga jauh yang datang dari luar kawasan juga dapat diberikan bantuan dan kemudahan untuk memudahkan mereka menghadiri majlis kahwin pengantin. Pengantin juga mempunyai pilihan untuk outsource pengurusan majlis seperti ini kepada wedding planner atau mengadakan majlis di dewan-dewan berbayar.

6 comments:

  1. sara dh pening takot lari bajet. sobs sobs.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan? Saya cuba jugak cut mana yang perlu..tapi, kalau kedekut, niat dah jadi lain dah..huuu~~ berjimat dengan kedekut dua benda berbeza..tu yang nak taw, mcm mana B2B yg lain handle benda nie..

      Delete
  2. cik pia type two kot.. tp, memang cut bajet la... kedekut xpe, sebab duit kita kn...hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cik pia punya bujet, kategori mana satu? share la tips siket..

      Delete
  3. cik pia rm 13,501 – 22,500 .. total dalam rm 20 ribu ++ jgk la.. tp half duit dr duit hantaran,.. nasib baik.. half lg, duit simpanan tiap-tiap bulan.. every month, mmg xdapat nk beli brg2 kemahuan. gaji hnya utk beli brg2 majlis je.. sederhana berbelanja utk kawen.. selepas kawen, lg lg lggggggg pentingggg

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la kite..duit gaji habis kat belanja brg2 kawen jer. semua benda kena sekat...nak beli kena fikir 10x.

      Delete